2007-09-03

Hur skriver ni egentligen

På förstasidan på SvD idag kan man läsa följande citat:
"En kvinna hittades på igår död i en studentlägenhet Jönköping. En man föll samtidigt från fjärde våningen."

Läser man sedan artikeln så förstår man att kvinnan faktiskt inte alls var påhittad. Vad gäller mannen, kanske föll han, men verkar det inte troligare att det varit en medveten handling? D.v.s. han hoppade eller slängdes? Varför förutsätter man att han just fallit och att han gjorde så samtidigt som någon "hittade på" kvinnan? Eller var det kanske samtidigt som hon avled?

Jag brukar inte kritisera skriven text. Ingen är perfekt och jag gör ofta fel själv. Men här rör det sig om internetupplagans förstasida. Varför är det ingen som korrekturläser den? Lite längre när kan man läsa om killen som "fann den rätta 50 gånger per år". Jag klagar inte på rubriken men citatet som följer är något lustigt: "Nu orkar jag känslan av ensamhet". Är inte en känsla nånting som man "orkar med"?

Skärpning SvD. Korrekturläs åtminstone en gång innan ni lägger ut texterna.

1 kommentar:

Thomas Hallgren sa...

Strax efter att jag skrivit mitt blogginlägg så ändrade SvD både texten på förstasidan och artikeln. Uppenbarligen var det fler än jag som reagerade.