2007-09-04

Icke önskvärd på marknaden

Förra sommaren fick jag ett mail från CSjobb (Computer Swedens rekryteringssajt) där jag hade min CV liggande. Det var en inbjudan till et branschmingel på Berns i Stockholm där "IT-proffs får möjlighet att mingla med sina drömarbetsgivare". Lite längre ner i mailet står det att för att deltaga måste man vara mellan 25 och 45 år.

Det här är alltså en rekryteringssajt som anser att arbetsgivare som fyllt 45 inte är nån dröm precis. Jag frågade ansvarig vilka fördelar de trodde att åldersgränsen skulle ge men jag fick inget vettigt svar. De kunde heller inte svara på frågan om varför jag skulle behålla mitt CV på CSjobb efter att jag fyllt 46. Lite skrämmande tycker jag. En 45-åring har trots allt 20 år kvar till pension.

I SvD kan man idag läsa att Jan Björklund efterlyser ett förbud mot åldersdiskriminering. Äntligen. Sverige var ålagda av EU att införa en lag mot åldersdiskriminering senast i december 2006. Vi riskerar nu att hamna inför rätta eftersom vi dragit ut på det så länge. Förre regeringen hade sex år på sig.

Om nu folkpartiet med Jan Björklund i spetsen ska börja titta på jämnställdhetsfrågor, då tycker jag det är hög tid att även revidera den lag som tillåter föräldrar att utföra könsstympning av små pojkar. Kom igen nu Nyamko. Den situation som råder är inte värdigt ett jämlikt samhälle. Låt pojkarna växa upp och besluta själva!

Äldre länkar:
Äldres erfarenhet måste uppskattas

1 kommentar:

Havsperspektiv sa...

I 25 år satt jag och skrev COBOL och ASM program för olika uppdragsgivare. När det sista uppdraget var slut kom jag tillbaka till kontoret och sattes i en grupp som skulle konstruera en intranet site. Det tog mig ett par dagar att lära mig ASP och Java.

Det var en mycket intressant upplevelse att få jobba med ungdomar som jag kunnat vara far till. De kunde HTML och jag kunde programmera. Jag minns hur svårt det var att övertyga dem om att använda javascript hellre än ASP för kontroller. Vi blev ett mycket starkt team. De var i 25-årsåldern och jag var 59.