2007-09-06

Det här kan bli jobbigt

Jaha, så har några stadsråd blivit "bestulna". Stölden består i att man registrerat .com domäner med deras namn och länkat dem till Sverigedemokraternas hemsida. Jag skriver "bestulna" inom citationstecken därför att jag betvivlar att man har nån exklusiv nyttjanderätt på sitt namn. Om så vore så skulle t.ex. alla Anders Svensson och Erik Nilsson ha stora problem. Det faktum att de berörda stadsråden har något mer unika namn kan knappast spela någon roll i laglig mening. Det ska bli intressant att se vad åklagaren gör åt Kristina Axén-Olins polisanmälan. Mitt tips är att den ogillas.

Jag tror inte att det är givet att det är SD som gjort det här. Jag tror det är någon som spekulerar på att han/hon ska bli erbjudna en massa pengar för domänen. Den personen kan ha vilken partitillhörighet som helst. Samtidigt som tilltaget naturligtvis är osmakligt så måste man ju beundra kreativiteten. Det ska bli spännande att se vad som händer nu. Det troliga är nog att SD stänger av trafiken från dessa domäner och att domänägaren då byter IP. Ska bli intressant att se vart de kommer att peka då. Bäva månde stadsråden...

DN

2 kommentarer:

Anonym sa...

Eftersom de länkar till SD är det troligen AFA som ligger bakom.

Anonym sa...

Allan: varför tror du det?