2007-10-05

Äntligen nån som tänker på integritet

Nu vill jag skriva om integritet. Inte för att det är politiskt korrekt utan därför att jag råkar ha åsikter om just integritet (jag fick en syrlig kommentar på ett tidigare inlägg som tyckte ordet "integritet" på ett patetiskt sätt blivit den ultimata "det här är rätt åsikt"-frågan.).

Jag sitter alltså här och skriver. När jag postar det så kan mottagaren (blogger.com) se vilken adress det kom ifrån. Så långt allt väl. De publicerar ju vad jag skriver och jag har registrerat mig som användare där med email etc.

Datainspektionen ratar nu regeringens förslag att ge upphovsrättsinnehavare rätten att ta reda på identiteter på ansvariga för IP-adresser där det förekommer illegal fildelning. Det var skönt tycker jag. Den typen av uppgifter ska i förekommande fall hanteras av polis och åklagare och de har redan den rättigheten.

Det är viktigt därför att det inte finns garantier för att den som besitter upphovsrätten är en oförvitlig person. Vi går helt fel väg om vi ger företag, organisationer och för all del, privatpersoner, rätten att få ut identiteter. Många företag och organisationer vill inget hellre än att kunna ta reda på vem det är som besöker deras sajt. Kanske för att kunna göra något så oskyldigt som riktad reklam, men kanske också av skäl som drabbar individen betydligt hårdare. Hur ska man kontrollera det?

Svaret hittills har varit att man går via åklagare och polis. Vad är det för fel på det? Det är ju de som ska upprätthålla vårat integritetsskydd. Tar vi bort den länken och blir utlämnade till andras godtycke.

Dina klick på olika sajter fångas ofta upp idag. Sajternas ägare använder informationen för att göra olika typer av statistik, analysera beteendemönster etc. De behöver inte ditt medgivande eftersom du är anonym. Allt de har är din adress. Saken kommer i ett helt annat läge om det plötsligt finns en möjlighet att koppla ihop adressen med en person. Våran möjlighet att surfa fritt är då borta.

Länkar:
Nytt bakslag för fildelningslag (SvD)
Andra bloggar om: , ,

Inga kommentarer: