2008-02-05

Men nu får ni väl ge er!

Man kan i dagens tidningar läsa att Sverige nu kan få en statlig imamskola. Lars Leijonborg anser att "det är en rättvisefråga att ge stöd till imamutbildningen eftersom svenska präster och pastorer får stöd till sina utbildningar".

Suck...

Rättvisefråga? Men vänta nu. Jag är inte religiös. En övervägande majoritet av Svenska folket är inte religiösa. Borde inte Lars Leijonborg tänka precis tvärtom? Jag tycker att det vore mycket mer rättvist om präster och pastorers utbildningar var finansierade av Svenska Kyrkan.

Staten ska inte betala för att utbilda folk i läror som inte har vetenskapliga belägg. Att en sekulär stat sysslar med det är barockt!

Präster gör en massa humant arbete och deras insats ska inte på något sätt förringas. Men staten bidrar redan till utbildningar vars syfte är att ge eleverna den typen av kompetens. Utbildningar som inte är färgade av någon trosuppfattning. Präster och Imamer borde gå sådana utbildningar och sedan komplettera med sånt som har med deras speciella tro att göra. Komplementet bör finaniseras av deras anhängare. Inte av staten.

Tack för ordet.

Länkar: DN, SvD

8 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tror att det regeringen har i tankarna är inte i första hand en Imamutbildning, utan jag tor att det finns en dold agenda för att få mer insyn och ökad statlig kontroll över den Islamska befolkningen i Sverige. Om detta är syftet så tror jag det är positivt i det långa loppet. Annars är nog risken att den Islamska delen av befolkningen mer och mer blir en stat i staten med egna lagar.

Anonym sa...

En majoritet av Sveriges befolkning brukar bli religiösa i krissituationer. Då behövs bra präster.

Men förslaget handlade nog mer om att försöka hindra utanförskap och extremism.

Anonym sa...

Håller med fullständigt.
Dessutom kan man ju fråga sig om man skulle kunna få rätt att starta en ny religion och få statligt bidrag för det?
Det är ju bara att hitta på nåt och vrida till det för att verka trovärdigt så som dom gjort med dagens religionslära sen 2000 år tillbaka.
Se denna film"länk",första delen är intressant tycker jag.
http://www.zeitgeistmovie.com/
Hälsn/Hasse

Anonym sa...

Vi kräver statliga utbildningar i Pastafarianism, Enhörningstro och Subgeniusism!

Keyhan Hadjari sa...

Jag tycker det är ett utomordentligt förslag. Det finns massor med liberala och moderata muslimer som inte har lika mycket råd som Saudi Arabien som sprider sin intoleranta Isalm i världen (wahabism som följdes av talibanerna bl.a). Alavister i Turkiet är bara ett exempel på modern och tolerant Islam. Det är Saudiarabien som är bakom många moskèer som är byggda i Sverige (dock inte Stockholms).

Om europa hjälper moderata och liberala muslimer att ta kampen i moskéerna så slipper man ha problemet i gatorna som med terroristattackerna i Spanien och England. Problemet kan jämföras med medeltida europa då alla präster kom ifrån Rom och vi vet vad som hände med den nazistiska religionen då Luther började ifrågasätta det.

Thomas Hallgren sa...

Om Du tycker att det är utomordentligt förslag, vill du vara snäll att betala det då? Jag har inga pengar över för dyligt trams.

Keyhan Hadjari sa...

Att betala alla kostadner för hedersmord och terrorism är nog mycket högre än att hjälpa till att utbilda imamer gissar jag. Har du råd med det första så kommer du att få pengar tillbaks t.o.m.

Thomas Hallgren sa...

Jag måste säga att jag har väldigt svårt att se kopplingen mellan statligt medel, avsatta för att främja en religiös trosuppfattning, och en minskning av terrorism och mord.

Jag är kanske naiv när jag anser att dessa terroristdåd och mord faktiskt uteslutande beror på religiös tro.

Staten ska verka för utbildningar som leder bort från trosuppfattningar. Inte tvärtom. Staten ska inte på något sätt vara delaktig i att utbilda folk till att tro på sagor om gudar, deras söner eller profeter. Sagor som rättfärdigar just terrorism och hedersmord.